Illiterate, ruffian, villain – दबंग (Dabang)

चित्र गूगल के साभार
Recently a film named Dabang was made. I did not see that film. So far as my knowledge goes this word is used for a group of rustic, illiterate and ruffians. Few days ago I saw a group of Haryanavi boys passing comments on girls coming in the park. One of the boys was humming sound of ‘Dabannnnn…g’. Perhaps it had become a word of inspiration for him or perhaps he took the word as synonym of the word ‘hero’ having good image. But it was sure that he was projecting himself as ‘Dabang’. Dabang means the illiterate and a ruffian. I am of view that media should not glorify this word unnecessarily.

हाल ही में एक फिल्म बनी थी दबंग. मैंने नहीं देखी. परंतु जहाँ तक मेरी जानकारी का सवाल है यह शब्द गाँव में धौंस जमाने वाले अशिक्षित और गुंडे लोगों के समूह के लिए प्रयोग होता है. कुछ दिन पूर्व मैंने हरियाणा के कुछ लड़कों को पार्क में आ रही लड़कियों पर कमेंट करते देखा. उनमें से एक दबंग शब्द का गुंजन कर रहा था दबङ्ङ्ङ्ङ्ग…... शायद यह शब्द उसके लिए बहुत प्रेरणादायी हो चुका था या उसके लग रहा था कि दबंग किसी हीरो को कहते हैं जिसकी छवि बहुत अच्छी होती है. वह अपने दबंग होने का परिचय दे रहा था. दबंग अनपढ़ और गुंडे व्यक्ति को ही कहते हैं. मेरा विचार है कि मीडिया को यह शब्द अनावश्यक रूप से महिमामंडित नहीं करना चाहिए.

MEGHnet

Advertisements

About meghnet

Born on January, 13, 1951. I love my community and country.
This entry was posted in रचनात्मक. Bookmark the permalink.

4 Responses to Illiterate, ruffian, villain – दबंग (Dabang)

  1. ZEAL says:

    .

    The word 'dabang' is quite offending . Titles should be really meaningful.

    I have not seen this movie so unaware of the theme though.

    .

  2. Bhushan says:

    Divya Ji, I am fan of your candor.

  3. boletobindas says:

    सर आज तक दबंग शब्द का इस्तेमाल अच्छे लोगो के लिए नहीं किया गया है। कम से कम जब से मैने होश संभाला है इस शब्द से मेरा परिचय है। इस शब्द का अर्थ नकारात्मक तौर पर होता है। दबंग कहा जाना बदमाशों की बिरादरी में अच्छा माना जाता है पर भले लोगो के लिए बदमाशों का दादा होता है दबंग। वैसे यूपी बिहार में बाहूबली औऱ दबंग उसे कहा जाता है जो पैसे की ताकत, सत्ता की ताकत और गुंडई में तगड़ा दखल रखता है। सलमान खान एक हीरो हैं सो फिल्म की वजह से कुछ लोग अब असरदार लोगो को दबंग कहने लग रहे हैं। पर ये गलत है औऱ मीडिया में इस शब्द का प्रयोग फिलहाल फिल्म तक की कहानियों में ही हो रहा है। इसके इतर देश औऱ साहित्य से परे जाकर रहने वाले लोग ही इस शब्द को प्रयोग सकारात्मक तौर पर करने की कोशिश कर रहे हैं।

  4. daanish says:

    दबंग
    आज बिक रहा है
    लोग … बस बाज़ार ही पे भरोसा रख रहे हैं
    कुछ ना-गवार नाम
    आज…. हमारा समाज ही रच रहा है
    बाज़ार में खड़े रहने और क़ायम रहने के लिए
    और हम
    बस खड़े देख रहे हैं….. बेबस-से !?!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s